خانه مشیرالملک اصفهان

خانه مشیرالملک اصفهان

اصفهان با داشتن جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار به شایستگی لقب نصف جهان را به خود اختصاص داده است . ما در مطلب خانه‌های تاریخی اصفهان در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی این بناهای جذاب و باصفا پرداختیم . در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی شما را با خانه مشیرالملک اصفهان آشنا کنیم . در واقع خانه‌های تاریخی با داشتن فضایی اصیل و معماری ایرانی برای بسیاری از گردشگران جاذبه‌ای محبوب به شمار می‌روند . پس اگر در سفرتان به شهر زیبای اصفهان هوس کردید در فضایی سنتی و عمارتی تاریخی ساعتی نشسته و یک نوشیدنی دلچسب میل کنید به خانه مشیرالملک اصفهان رفته و در کافه آن که در این مکان راه اندازی شده لحظات خوشی را سپری کنید .

خانه تاریخی مشیرالملک کجاست؟

خانه مشیرالملک اصفهان در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر در نزدیکی جاذبه‌های معروفی مانند نقش جهان و بازار قیصریه واقع شده است . برای رفتن به این عمارت تاریخی لازم است به خیابان هاتف اصفهان که از خیابان‌های اصلی شهر است رفته و از آنجا وارد خیابان یخچال شوید . خانه مشیرالملک نبش کوچه هارونیه قرار دارد .

 

معرفی خانه مشیرالملک اصفهان

خانه مشیرالملک اصفهان از خانه‌های تاریخی این شهر است که قدمتش به دوران صفویه برمی‌گردد . این خانه در واقع متعلق به خاندان مشیر انصاری است که از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بوده اند . این خاندان در دوران شاه عباس کبیر از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده و در این عمارت ساکن شدند . داشتن معماری اصیل ایرانی و فضاهای متنوع و تزیینات بسیار باعث شده خانه مشیرالملک انصاری از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان به شمار رود . به علاوه وجود آثار ارزشمندی از هنر اسلامی شامل مجموعه‌های خطاطی ، نقاشی و جدول زمانی معماری اسلامی در این بنا بر شهرت و محبوبیت آن افزوده است .

تاریخچه

گفتیم که این بنا متعلق به خاندان مشیر انصاری از مستوفیان حکومت صفوی بوده است . تاثیرگذارترین فرد این خاندان شخصی به نام میرزا حبیب الله مشیرالملک است که در سال ۱۲۲۰ در اصفهان متولد شد . مشیرالملک بعد از گذراندن دروس حساب و انشا و خوشنویسی و امور دیوانی نزد استاد میرزا حسن خان جابری انصاری در سال ۱۲۵۰ حاکم اصفهان شد . انتصاب او به امور حکومتی به همین جا ختم نشد و او تا مقام وزارت مسعود میرزا ظل السلطان بزرگترین پسر ناصرالدین شاه قاجار نیز رسید . اما متاسفانه ظل السلطان که به اموال او چشم داشت در سال ۱۲۷۱ او را با قهوه قجری مسموم کرده و کشت . میرزا حبیب الله نقش بسیار موثری در آبادانی اصفهان و بازسازی خرابی‌های به جا مانده از حملات افغان داشته است . او با جلوگیری از تخریب بناهای دوره صفویه اصفهان را به رونق و جلال سابق برگرداند .

بعد از مرگ میرزا حبیب الله این خانه به کنسولگری پادشاهی پروس تغییر کاربری داد . هنوز هم نقاشی‌های به جا مانده از حضور آنها در این عمارت به چشم می‌خورد . مدتی بعد حاج حسین چرمی که از تاجران معروف اصفهان بود این بنا را خرید و سپس آن را به حاج حسین سماعیان از خیرین اصفهان فروخت . خانه مشیرالملک اصفهان در دوره جنگ تحمیلی اقامتگاه پناهندگان خوزستانی بود به همین دلیل بسیاری از تزیینات خانه در این بازه زمانی تخریب شد . این بنا در حال حاضر در اختیار سید محمد امامی پسر آیت الله امامی قرار دارد . خانه مشیر انصاری در سال ۱۳۹۶ با عنوان گنجینه میراث اسلامی به عنوان اولین موزه آثار اسلامی ایران با محوریت خوشنویسی ، خوش آوایی و معماری تغییر کاربری پیدا کرد .

 

معماری و بخش ای مختلف خانه مشیر الملک اصفهان

خانه مشیرالملک اصفهان به خاطر داشتن معماری اصیل ایرانی ، تزیینات متفاوت و متنوع و طراحی سلطنتی که دارد برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی محبوب و تماشایی به شمار می‌رود . این مکان به سوژه نابی برای عکاسی و سفر در دل تاریخ ایران تبدیل شده است . خانه مشیر نیز مانند سایر خانه‌های تاریخی شامل بخش‌های شاه نشین ، حوضخانه ، حیاط ، تالارها ، اتاق‌ها و … می‌باشد که در ادامه بخش‌های مختلف این عمارت را بررسی خواهیم کرد .

جبهه شمالی

اصلی‌ترین قسمت خانه مشیرالملک اصفهان جبهه شمالی آن است که در سه طبقه ساخته شده . در این جبهه یک تالار در وسط و ۴ اتاق سه دری در دو طرف طراحی شده است . همه اتاق‌ها به تالار راه پیدا می‌کنند . این قسمت دارای نقاشی ، گچبری و آینه کاری‌های بسیار زیبایی ست که سقف و دیوارها را آراسته است .

شاه‌نشین

شاه نشین زیباترین و اصلی‌ترین بخش خانه مشیرالملک اصفهان است که با داشتن معماری سلطنتی در حال حاضر تبدیل به موزه شده . در این قسمت از عمارت وجود پنجره‌های رنگی که رقصی از نور را به راه انداختند و پنجره ارسی ۹ دهانه که بزرگترین نمونه خود در دنیا به شمار می‌رود فضایی دیدنی و به یاد ماندنی ایجاد کرده‌ .

حوض‌خانه 

این قسمت از عمارت در گوشه شمال شرقی آن واقع شده و با داشتن تزیینات گچبری و نقاشی‌هایی به سبک اروپایی بسیار جذاب و دیدنی می‌باشد . حوضخانه با داشتن نورگیرهایی با شیشه‌های رنگی فضایی دلنشین پیدا کرده است .

 

جبهه شرقی و غربی

قسمت شرقی و غربی عمارت نیز که روبروی هم ساخته شده‌اند و طراحی شبیه به ساختمان اصلی دارند . به این صورت که تالاری در میان و اتاق‌های سه دری در اطراف آن واقع شده . در این بخش ایوان‌های ستون‌دار مشرف به حیاط به چشم می‌خورند .

 

جبهه جنوبی

جبهه جنوبی خانه مشیرالملک اصفهان هم بسیار شبیه جبهه شمالی آن است . در این قسمت اتاق عکس و اتاق آینه با داشتن نقاشی‌ها و تزیینات گچبری و آینه کاری در دو طرف واقع شده‌اند . هر چند که تزیینات اتاق عکس به طور کامل از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است . چاه ، خزینه و حمام شخصی بنا نیز در جنوب غربی آن قرار دارد .

حیاط

خانه مشیرالملک اصفهان نیز مانند سایر بناهای تاریخی ایرانی دارای یک حیاط باصفا و دیدنی است که حوضی بزرگ و صلیبی شکل آن را آراسته است .

 

 

 

کاربری فعلی خانه تاریخی مشیرالملک

 

خانه مشیرالملک اصفهان بعد از تغییر کاربری در سال ۱۳۹۷ به عنوان گنجینه میراث اسلامی در حال حاضر بخش‌های مختلفی از جمله :

  • کتابخانه
  • تالار معماری
  • تالار خوشنویسی
  • تالار خوش آوایی 
  • و موزه را شامل می‌شود .

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه مشیرالملک

خانه مشیرالملک اصفهان همه روزه به غیر از برخی مناسبت‌های تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان می‌باشد . برای بازدید از کل فضای عمارت نیاز به ۱ تا ۲ ساعت زمان دارید و هزینه ورودی آن نیز ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده .

درباره شهر زیبا و دیدنی اصفهان در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

 بهترین هتل‌های اصفهان

کلیساهای اصفهان

پرطرفدارترین موزه‌های اصفهان

مکان‌های تاریخی اصفهان ، برگی زرین در قلب تپنده ایران

بازدید از خانه ملاباشی اصفهان

بهترین رستوران‌های اصفهان کجا هستند و …

 

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید محمد
سید محمد
2 ماه قبل

اگر مطالب بیشتری داشتید ممنون میشم در باره اصفهان بگذارید .